Monday, July 20, 2009

mendung


pepatah kata mendung tak bererti hujan...kita merancang tuhan yg menentukan. perlukah kita merancang utk jangkamasa yg panjang?

awan gelap tu adalah pemandangan yg aku ambil dari atas bot berlepas dari pulau jerejak.

3 comments:

cakapaje said...

Salam,

Soalan tu, amat rumit sekali. Kalau ditanya pada orang Sufi, mereka kata tidak perlu, kerana Allah telah menyediakan segalanya; kita hanya perlu menjaga diri kita dan diri kita dengan Allah. Tapi kalau tanya yang lain, pelbagai jawapan mungkin ditemui.

Paling mudah bak pepatah yang Mek Ma sebutkan: kita merancang, Allah yang menentukan. Sesungguhnya, Allah lah yang sebaiknya merancang.

Deq Jan said...

wah... dalam sungguh persoalan dan membawa seribu satu makna dalam persoalan itu. tak terungkai oleh sesiapa melainkan org yang membangkitkan persoalan itu...

Mek Na said...

salam cakap aje,
itulah bila dgr ckp org pandai agama. mereka ckp tak perlu. tp saya fikir, perlu juga la. kesimpulannya saya akan ttp merancang tp berterusan mengingatkan diri sendiri tak semestinya ia menjadi kenyataan. hanya tuhan tahu apa akan jd pd hari mendatang.

deq jan - tak dak apa la. kami tiba2 terfikir ni masa tengah buat perancangan 'kewanghidup'. konon nak retire awal dr keja mkn gaji. kami buat jangkaan akan hidup sampai umur 65! [mcm la pasti akan hidup sampai umur tu atau entah2 hidup lebih dr tu..75 ka..]sesungguhnya hidup seorang buat org jd suka berfikir la! merewang ntah apa2 pun ada gak la..mencik tul :)